35.000+ passagerer hjulpet
Flyforsinkelse og kompensation

Var dit fly forsinket? Se dine muligheder for kompensation her.

Flyforsinkelse kan være til stor gene som rejsende – især hvis forsinkelsen går ud over rejsens formål.

Hos Dansk Rejsehjælp er vi eksperter i dine rettigheder som flypassager. Vi står klar til at vejlede, rådgive og hjælpe dig med at indhente din kompensation fra flyselskabet, når dit fly er forsinket. Vi tjekker alle sager gratis og uforpligtende. Det er nemt at få fat i os, og du kan træffe os alle hverdage fra klokken 10-17 på telefonnummer 6913 6906

Økonomisk kompensation ved flyforsinkelse: Dine rettigheder

I dette afsnit kan du danne dig et hurtigt overblik over dine rettigheder til økonomisk kompensation, hvis dit fly er forsinket.

Ved en flyforsinkelse har du som udgangspunkt ret til kompensation på op til 4.500 kr., hvis du ankommer til din destination 3 timer senere eller derover. Du har desuden ret til måltider og forfriskninger, hvis du venter i lufthavnen i 2 timer eller derover.
For at have ret til kompensation kræver det desuden, at:
  • Du har tjekket ind til tiden
  • Din flyforsinkelse er sket inden for maks. 3 år siden
  • Det er flyselskabet selv, som har forårsaget forsinkelsen
  • Dit fly lettede inden for EU (uanset flyselskab) eller landede inden for EU (europæisk flyselskab)
Hvis dit fly er forsinket, kan du have ret til kompensation, uanset om du rejser på ferie, om du er på forretningsrejse, eller om flyrejsen er en del af en pakkerejse.

Læs videre for at lære mere om dine rettigheder til kompensation ved forsinket fly.

Hvad gør jeg, hvis mit fly er forsinket?

For at sikre de bedste forudsætninger for at få kompensation, hvis dit fly er forsinket, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:
  • Rejsedokumenter: Du skal kunne fremvise dokumentation for rejsen for at kunne opnå kompensation fra flyselskabet. Derfor skal du sørge for at gemme din flybillet og/eller dit boardingkort fra din forsinkede flyrejse. Har du parkeret i lufthavnen, bør du også gemme din parkeringsbillet.

  • Kvitteringer for mad og drikke: Har du købt mad eller drikkevarer i lufthavnen, mens du ventede? Husk at gemme dine kvitteringer, så du kan få kompensation for dine måltider og forfriskninger.

  • Bekræftelse: Bed dit flyselskab om at give dig en skriftlig bekræftelse på forsinkelsen, der angiver årsagen til, at dit fly er forsinket.

  • Ankomsttidspunkt: Noter det nye ankomsttidspunkt på rejsedestinationen.

  • Billeder og screenshots: Det er en god idé at tage billeder som bevis for flyforsinkelsen. Tag gerne billeder af afgangstavlen samt screenshots af din kommunikation med flyselskabet.

  • Pas på med at acceptere tilbud: Ved nogle forsinkelser kan du modtage tilbud eller vouchers fra flyselskabet, som kræver underskrift eller anden form for accept. Nogle tilbud og vouchers kan dog påvirke din ret til at modtage kompensation for forsinkelsen. Underskriv ikke og accepter ikke tilbud, der kan give afkald på dine rettigheder til kompensation.

  • Indkvartering: Er forsinkelsen så slem, at du får brug for en overnatning? Husk at gemme kvitteringen for din indkvartering på hotellet.
Når du har styr på disse ting, skaber du de bedst mulige forudsætninger for at få den kompensation, du er berettiget. Opret din sag hos Dansk Rejsehjælp og lad os hjælpe dig med at få kompensation for flyforsinkelsen.

Er din flyafgang mere end 5 timer forsinket?

Hvis din flyafgang er mere end 5 timer forsinket, kan du betragte det som en flyaflysning. I sådan en situation kan du beslutte, om du ønsker at afbestille din flyrejse, eller om du ønsker at omlægge din flybillet. Vælger du at afbestille din flyrejse, kan du forvente at få refunderet din flybillet med det samme. Det betyder dog også, at du ikke kan forvente efterfølgende at omlægge din rejse.

Selvom du vælger at få din flybillet refunderet,  mister du ikke din kompensation for det forsinkede fly. Det er derfor vigtigt at gemme din flybillet eller dit boardingkort, så du kan fremsende en ansøgning om kompensation for flyforsinkelsen.

Er din flyforsinkelse forårsaget af usædvanlige omstændigheder?

For at du kan modtage kompensation for en flyforsinkelse, skal flyselskabet selv være skyld i forsinkelsen. Hvis forsinkelsen skyldes såkaldte “usædvanlige omstændigheder”, som er uden for flyselskabets kontrol, er du desværre ikke berettiget til kompensation.
Usædvanlige omstændigheder kan eksempelvis være:
  • Birdstrike
  • Usædvanlige vejrforhold
  • Akut sygdom eller ildebefindende hos en passager
  • Uvarslet strejke blandt flyvelederne
  • Politisk uro og terror/militærkup
  • Flyveforbud (Air Traffic Control)
  • Flyselskabet er gået konkurs
Det er vigtigt at være opmærksom på, at flyselskaber i nogle tilfælde tilskriver forsinkelsen “usædvanlige omstændigheder”, selvom årsagen faktisk er inden for flyselskabets kontrol.

Vi ser for eksempel ofte, at flyselskaberne maskerer tekniske problemer som “usædvanlige omstændigheder” og derfor afviser gyldige krav på kompensation for forsinkelsen. Faktisk er omkring 60-70% af afvisningerne til kompensation ikke retvisende.

Er du uenig i flyselskabets beslutning, anbefaler vi derfor altid, at du opretter en sag hos Dansk Rejsehjælp.

Hvor meget kan jeg få i kompensation ved flyforsinkelse?

Der er overordnet set tre forskellige scenarier, hvor flyselskabet skal yde kompensation. Disse scenarier dikterer, hvordan kompensationen beregnes ud fra faste satser for kompensation og forplejning ved flyforsinkelser.

Rejser under 1.500 km

Den første sats gælder for dig, som har en flyrejse på under 1.500 km. Hvis du skal være berettiget til kompensation, så skal din flyrejse være mere end 3 timer forsinket.

Er din flyrejse mindre end 1.500 km med en forsinkelse på mere end 3 timer, så vil du kunne få €250 i kompensation. Flyselskabet skal ikke betale yderligere kompensation, hvis du er 4 timer eller mere forsinket. Her vil berettigelsen fortsat være €250, som svarer til 1860 kr.

Rejser mellem 1.500 og 3.500 km

Skal du flyve mellem 1.500 og 3.500 km, kan du være berettiget til en højere kompensationssats på €400. Det svarer til 3000 kr. i kompensation. Som flypassager har du også ret til, at flyselskabet skal udbetale kompensation for alle flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km, som er mere end 3 timer.

Hvis du er mere end 3 timer forsinket, er din berettigelse fortsat €400 / 3.000 kr. Beløbet er altså det samme, selvom du f.eks. er 4 timer forsinket. For at sætte afstanden i perspektiv, så svarer dette til en rejse fra Danmark til Spanien eller nogle af de kanariske øer. 

Rejser på mere end 3.500 km

Til dig som flyver længere end 3.500 km, vil du have ret til erstatning på €600, hvis du bliver mere end 4 timer forsinket med afgang fra den aktuelle flyrute. De €600 svarer til 4.500 kr.

Er du 3 timer forsinket på denne lange rejse, er du stadig berettiget til kompensation, men så vil flyselskabet reducere din erstatning på €600 med 50%. Flyselskabet vil altså betale erstatning på €300 i stedet. 
 
Hvis du oplever et af de tre ovenstående tilfælde, har du ret til kompensation og forplejning. I alle tilfælde kan (og bør) du forvente, at flyselskabet tilbyder dig forplejning. Hvis du ikke bliver tilbudt forplejning, er det vigtigt, at du gemmer kvitteringerne for køb af mad og drikke. 
 
Hvis du befinder dig i en af de danske lufthavne, kan du forvente, at flyselskabet vil dække din forplejning op til 120 kr./person. Dog har vi stor succes med at inddrive det fulde forplejningsudlæg. Ofte er det dyrt at være fanget i en lufthavn, og 120 kr./person er ikke altid nok. Er du så forsinket, at du må overnatte på et hotel for at rejse med en senere afgang, så kan vi også hjælpe med at få denne udgift refunderet. 

Hvordan beregnes en flyforsinkelse?

Forsinkelsen beregnes ikke kun ud fra den enkelte planlagte afgang, men strækker sig over hele rejsen. Du beregner derfor en flyforsinkelse ud fra hvor meget senere, du faktisk ankom til dit endelige bestemmelsessted.

Som tommelfingerregel har du ret til kompensation, hvis du ender med at komme frem til slutdestinationen 3 timer senere end planlagt. Det er derfor ikke afrejsetidspunktet for den planlagte afrejse, som du skal udregne forsinkelsen ud fra, men nærmere forsinkelsen til det endelige bestemmelsessted.

Hvornår har jeg ret til kompensation ved flyforsinkelse?

Efter EU-forordningen 261/2004 har du som udgangspunkt ret til kompensation, når du som følge af en flyforsinkelse ankommer til din slutdestination minimum 3 timer senere end ventet.
 
Forordningens rettigheder er gældende i 24 EU-lande. Disse rettigheder er dog kun gældende, hvis du enten rejser rundt inden for EU, eller hvis du har udrejse fra et EU-land til et land uden for EU. 

Rettighederne gælder naturligvis også, hvis du kommer fra et land uden for EU og skal flyve ind i et EU-land. Her kræver det dog, at du flyver med et EU-flyselskab. Du kan også forvente at have samme rettigheder til kompensation, hvis flyselskabet er registreret eller har hovedkvarter i EU, Norge, Island og Schweiz.

Hvor længe har jeg ret til kompensation for flyforsinkelse?

Rejser du til eller fra Danmark, kan du gøre krav på kompensation for flyforsinkelse i op til 3 år efter forsinkelsen. Husk dog, at alle lande har deres egne regler for, hvor længe du har ret til at søge kompensation ved flyforsinkelse. Det er derfor en god idé at sætte sig ind i reglerne for det land, du rejser til eller fra, når du vil søge om kompensation.

Søger du kompensation for en gammel sag, er det vigtigt, at du har gemt alle relevante rejsedokumenter og kvitteringer. Det gør det nemmere at behandle din sag.

Kan jeg få kompensation for forsinket bagage?

Er din bagage forsinket, eller har flyselskabet mistet den, er det typisk din egen rejseforsikring, som udbetaler erstatning. Det gælder også i forbindelse med flyforsinkelse. Har du en rejseforsikring, bør du derfor kontakte dem for at høre nærmere om, hvordan du får din erstatning.

Hvad gør jeg, hvis mit fly er forsinket, og jeg ikke når det næste?

Der er sjældent noget så frustrerende som at misse sit fly, fordi det fly, du ankommer med ved en mellemlanding, ankommer senere end estimeret. Her er det en fordel at kende sine rettigheder for kompensation ved en mellemlanding. Her er det nemlig essentielt, om du har booket en flyrute igennem et selskab, et bookingsted eller som separate bookinger.

Du kan ud fra det få enten refunderet din flybillet eller få refunderet de afgifter, som der måtte være i din flybillet. Her vil kompensation også være en berettigelse, hvis du ankommer mere end 3 timer for sent til din endelige destination. Det er naturligvis mest optimalt, hvis du har booket din flyrejse ét sted. Her vil du kunne få kompensation, hvis du bliver forsinket og ikke når din mellemlanding. For at kunne få ret til en kompensation, skal forsinkelsen naturligvis have en betydning for, at du ikke kan nå det næste fly, der er planlagt for din komplette flyrejse. 

Du har naturligvis også ret til at få en økonomisk kompensation, hvis du bliver 3 timer forsinket på din endelige rejsedestination fra din mellemlanding. Kompensationsbeløbet bliver beregnet ud fra forsinkelsen samt afstanden på din komplette rejse. Hvis du har valgt at booke to separate flybilletter med en kort forbindelsestid, så kan du ikke holde flyselskabet ansvarlig for kompensation ved forsinket ankomst til din endelige rejsedestination. Du kan dog godt forvente en økonomisk kompensation for forsinkelsen ved mellemlandingen, hvis det er mere end 3 timer på samme booking. 

Få hjælp til at søge kompensation for flyforsinkelsen med Dansk Rejsehjælp

Det kan for mange føles uoverskueligt at skulle sætte sig ind i ens rettigheder, når der skal ansøges om kompensation eller erstatning ved flyforsinkelse. Derfor står vi hos Dansk Rejsehjælp klar til at hjælpe dig med at opnå den fulde erstatning og kompensation for din flyforsinkelse.

Hos Dansk Rejsehjælp tager vi dig i hånden og følger din ansøgning til dørs. Vi beskæftiger os dagligt med at indhente den fulde kompensation og erstatning for passagerer som dig, der har oplevet, at deres fly har været forsinket, aflyst eller at de er blevet afvist ved boarding. 

Vi har stor erfaring med mange forskellige sager og situationer, hvor vi har inddrevet den retmæssige erstatning til flypassagererne. Vi har direkte kontakt til de fleste flyselskaber, hvorfor vi ofte kan vende tilbage med et hurtigt svar på, hvad du kan forvente af kompensation og erstatning for den ulejlighed, flyselskabet har voldt dig.
For at komme i gang med at ansøge om den rette kompensation og erstatning har vi brug for dine rejseinformationer. Derudover kan det være en fordel, hvis du sender os følgende: 
  • Flybilletter
  • Boarding pass
  • Kvitteringer på udgifter, du har haft i forbindelse med forplejning, overnatning på hotel, eller andet du har haft af omkostninger forbundet med din ventetid med dit forsinkede fly
En af vores sagsbehandlere vil kigge på sagen og vende tilbage til dig med, hvad du kan forvente af kompensation for din flyforsinkelse. Her vurderer vi selvfølgelig den enkelte sag ud fra dit perspektiv, så du får det fulde udbytte af den kompensation og erstatning, som du har ret til at få udbetalt af flyselskabet.

Når du har gennemlæst vores vurdering af den kompensation, vi kan skaffe dig, og givet dit samtykke til , at vi gerne må køre sagen, sørger vi for at kontakte flyselskabet og følge op på ansøgningen om din erstatning. Vi vil så snart, vi har modtaget erstatningsbeløbet fra flyselskabet, kontakte dig for at overføre pengene, som du har modtaget i kompensation for flyforsinkelsen.

Det er individuelt, hvor lang tid en behandling af en sag vil tage, da den enten skal forbi retten eller en transportmyndighed. Det kan derfor tage alt fra uger til flere måneder, hvorfor du bør væbne dig med tålmodighed. Det afhænger også af behandlingstiden for det enkelte flyselskab, hvor vi i sjældne sager har oplevet, at det kan tage flere år. Der er dog en ret stor sandsynlighed for, at du kan forvente en erstatning eller kompensation, hvis du har oplevet et af de ovenstående kriterier.

Forsinket fly? Kontakt Dansk Rejsehjælp og hør mere om dine muligheder

Har du spørgsmål? Få hjælp af vores professionelle fagfolk, der har ekspertise og stor erfaring med de rettigheder, der er gældende for passagererne. Skriv til os direkte på kundeservice@danskrejsehjaelp.dk eller i chatten, eller kontakt os telefonisk på tlf. 69136906.

Skal Dansk Rejsehjælp hjælpe dig med at få kompensation for din flyforsinkelse? Opret en sag på kun 2 minutter og lad os klare resten.
Ofte stillede spørgsmål
Kompensation for forsinkelse af fly kan være kompliceret. Vi forsøger at besvare spørgsmålene.
Behandlingstiden varierer, men vi arbejder hurigt for at sikre, at du modtager din kompensation så hurtigt som muligt. Den gennemsnitlige behandlingstid er tre måneder. Hvis du har en sag, kan du tjekke status på din sag her. 
Man beregner kompensation ud fra længen den på rejse og længen på din forsinkelse. Hvis du rejser til USA med en forsinkelse på 4 timer eller mere, så er du f.eks. berettiget til 4.500 kr. per person. Hvis du rejser fra København til Aalborg med en forsinkelse på 3 timer, så er du berettiget til 1.865 kr. per person.

Vi tilbyder at vurdere alle krav gratis og uforpligtende. Er du i tvivl kan du også estimere din berettigelse her. 
Vi kan også hjælpe med aflyste fly, missede forbindelsesfly, overbookinger, nægtede ombordstigninger og refusion af flybilletter
Du kan gratis tjekke din berettigelse her på Dansk Rejsehjælps hjemmeside. Hvis du opretter en sag, og ikke får nogle penge, så arbejder vi gratis. Du skal altså kun betale os, hvis vi vinder din sag. Hvis din sag vindes, så har Dansk Rejsehjælp en billigprissætning, som er blandt den billigste på markedet. Du kan læse prisen i vores betingelser.
Du kan nemt oprette din sag på vores hjemmeside. Du kan dog også ringe på 69136906 alle hverdage fra 10-17, sende en e-mail på kundeservice@danskrejsehjaelp.dk eller skrive til os på live chat.