40.000+ passagerer hjulpet
Var dit fly aflyst eller forsinket?

SAS kompensation

Hvis du har oplevet at dit fly med SAS var enten aflyst eller forsinket, kan du her på siden læse mere om dine rettigheder. Du kan være berettiget til op til 4.500 kr. i erstatning, samt dine udgifter dækket. 

Hvad er mine rettigheder for aflyst eller forsinket SAS-fly?

Hvis du har oplevet at dit fly med SAS var enten aflyst eller forsinket, er det vigtigt at du kender dine rettigheder. Mange rejsende er ikke klar over, hvad deres rettigheder er, hvis deres fly med SAS er aflyst eller forsinket, og dette kan være en dyr fornøjelse. Læs derfor med på denne side, og kend dine rettigheder. 

De rettigheder du børe være bekendte med er følgende: 
  1. Ret til kompensation ved forsinket eller aflyst SAS-fly. 
  2. Ret til omlægning eller refusion af din rejse med SAS til din endelige destination. 
  3. Ret til refusion af de omkostninger, som du har haft som konsekvens af aflysningen eller forsinkelsen. 
Tjek din kompensation med SAS
Aflyst fly Forsinket fly Andet

Kompensation for aflyst eller forsinket SAS-fly

Du kan være berettiget til at modtage kompensation fra SAS, hvis de har aflyst eller forsinket det fly, som du skulle have rejst med. Der er en række faktorer der spiller ind i vurderingen af, om du er berettiget til kompensation. Ligeledes er reglerne for kompensationen forskellig fra aflysninger og forsinkelser. 

Kompensation for aflyst SAS-fly

For at kunne modtage kompensation for et aflyst SAS fly er det påkrævet, at SAS har aflyst dit fly indenfor 14 dage før den originale planlagte afgang. Har de til gengæld aflyst flyet mindre end 14 dage før afgang, er der gode chancer for at være berettiget til kompensation.

Hvis SAS aflyser din flyafgang er det påkrævet, at de tilbyder dig en ombooking for det aflyste fly. Tilbyder de dig ikke dette, er du berettiget til at modtage kompensation. Hvis de derimod tilbyder dig en ombooking, er der en række forhold, som denne ombooking skal leve op til:

SAS aflyser rejsen 7 - 14 dage før afgang: I dette scenarie er det påkrævet at de tilbyder en ombooking, der ikke ankommer mere en 4 timer senere end originalt planlagt, og ikke afgår mere end 2 timer før det originale afgangstidspunkt.

 SAS aflyser rejsen 0 - 7 dage før afgang: I dette scenarie er det påkrævet at de tilbyder en ombooking, der ikke ankommer mere en 2 timer senere end originalt planlagt, og ikke afgår mere end 1 timer før det originale afgangstidspunkt. 

Hvis SAS ikke lever op til ovenstående krav, er du som udgangspunkt berettiget til kompensation. 

SAS kan være fritaget for at skulle betale kompensation, hvis årsagen til aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder. Ekstraordinære omstændigheder defineres som forhold, der ligger uden for flyselskabets indflydelse. Såfremt det kan konstateres, at der var ekstraordinære omstændigeder på dit fly, skal SAS stadig tilbyde jer den hurtigt mulige ombooking. Såfremt de ikke gør dette, kan du stadig være berettiget til kompensation. 

Vi anbefaler at du kontakter Dansk Rejsehjælp hvis dit SAS fly er aflyst, for at sikre at din sag bliver vurderet korrekt.

Kompensation for forsinket SAS-fly

Du kan være berettiget til kompensation for dit forsinkede SAS-fly, såfremt dit fly ankommer med en forsinkelse på mere end 3 timer

Hvis forsinkelsen overstiger 3 timer er du som hovedregel berettiget til kompensation. Dog kan flyselskabet være undtaget for at skulle udbetale kompensation i din sag, såfremt forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder. 

Vurderingen af hvilke forhold der er ekstraordinære kan være kompliceret, men inkluderer bl.a. vejrforhold, ATC-restriktioner, politiske komplikationer, mv. Vi anbefaler at du altid kontakter Dansk Rejsehjælp, således du kan være sikker på, om du er berettiget til kompensation. 

Ret til omlægning eller refusion af dit SAS-fly

I tilfælde af at SAS aflyser din afgang, er der en række rettigheder du skal være opmærksom på. Du har i dette tilfælde ret til at modtage en ombooking fra SAS, eller alternativt pengene tilbage fra den oprindelige billet. Helt specifikt kan du som passager vælge mellem én af følgende tre muligheder: 

  1. Omlægning til første mulige afgang til din oprindelige destination. SAS skal i dette scenarie tilbyde dig den hurtigste mulige ombooking, også selvom dette ikke er med deres eget fly. 
  2. Omlægning til et senere tidspunkt, som passer dig bedre, efter aftale med SAS. 
  3. Refusion af dine oprindelige billetter, hvis du ikke længere ønsker at rejse. 

Det kan også hænde, at SAS slet ikke kontakter dig vedrørende en omlægning af rejsen, på trods af at du stadig ønsker at rejse. I dette tilfælde har du ret til selv at købe nye erstatningsbilletter, som SAS efterfølgende skal refundere. Det er her vigtigt at være opmærksom på, at hvis du allerede har modtaget refusion for de oprindelige billetter, skal SAS kun dække forskellen til de nye flybilletter, såfremt disse var dyrere. 

Skal SAS refundere de udgifter jeg har haft?

SAS skal refundere de udgifter, som du har haft som resultat af det aflyste eller forsinkede fly. Det er vigtigt at skelne mellem udgifter du har booket før aflysningen eller forsinkelsen, og udgifter der opstår efter. Det er nemlig kun de udgifter der opstår efter hændelsen, som du kan få refunderet. 

Hvilke udgifter skal SAS så dække? Der er ikke en fast liste over hvilke typer af udgifter SAS skal dække, men de mest almindelige dækker bl.a. over: 
  • Udgifter til hotel for ekstra dage, hvis jeres fly blev omlagt til en af de efterfølgende dage. 
  • Udgifter til mad og drikke i den periode i venter på det forsinkede eller aflyste fly. 
  • Udgifter til transport til og fra hotel (bus, taxa, mv.)
  • Udgifter til nye flybilletter (se forrige afsnit).