25.000+ passagerer hjulpet
Aflyst fly?

Rettigheder ved flyaflysning

En flyaflysning kommer sjældent på et godt tidspunkt. Ofte er der dog ikke meget andet, man kan stille op, end at væbne sig med tålmodighed indtil en ny løsning er fundet. Eller er der? Heldigvis har du som flypassager klare rettigheder, når du oplever et aflyst fly. Bliv skarp på dine rettigheder, så du ved lige præcis hvornår du har ret til flykompensation. Flypassagerers rettigheder behøver nemlig ikke at være særligt komplekse at forstå, hvis bare man holder fast i sagens kerne. Hvilket er, at dit fly er aflyst. Dette bør aldrig være kundens last, at flyselskaber ikke kan transportere deres kunder til deres endelige bestemmelsessted. Læs med i denne artikel, og bliv klogere på økonomisk kompensation ved aflyste fly.


Hvornår har jeg ret til kompensation ved flyaflysning?

Det kan være til stor ubelejlighed, når man ikke kan planlægge ens rejse, som først antaget. Det gælder både, når man skal rejse på ferie, hvis man skal på en forretningsrejse eller besøge familie i udlandet. Derfor har EU nedskrevet en Forordning, som tager hånd om flypassagerers rettigheder,  kompensation, når der sker flyaflysninger. Denne Forordning hedder EC/261/04. Bliver dit fly forsinket til dit endelige bestemmelsessted på mere end 3 timer pga. et aflyst fly, så er der grundlag for økonomisk kompensation. 

Når der skal beregnes, hvor meget du kan få i kompensation for dit aflyste fly afhænger det  af, hvor lang en flyvetur, du skal på, samt hvor lang tid senere du ankom til dit endelige bestemmelsessted. Derudover har det også noget at sige, om dit fly havde sin planlagte afgang uden for EU. Herunder kan du se de forskellige inddelinger, der laves, når der skal beregnes kompensation ved en flyaflysning.

Du skal også huske på, at du har ret til at få dækket dine ekstraomkostninger, hvis flyaflysningen betyder, at du skal booke en hotelovernatning samt transport. Her er det et must, at gemme kvitteringerne  på de ekstraudgifter som direkte effekt af et aflyst fly. På den måde kan du være bedre stillet senere hen, når du skal ansøge om økonomisk kompensation eller refusion af dine ekstraomkostninger. Det samme gælder også med transporten til og fra hotellet, denne skal flyselskabet også dække. Vær dig opmærksom på, at der skal være tale om rimelige udgifter og rimelig forplejning.

https://danskrejsehjaelp.dk/


Hvor meget kompensation kan jeg få?

Som sagt afhænger din ret til kompensation også af, hvor langt du skulle have rejst med dit fly. Som hovedregel opgør man kompensationen for et aflyst fly på følgende måde. Kompensationen beregnes på denne måde for flyrejser der er aflyst.

  • 1.500 km eller mindre, så er dine rettigheder at få 250 EUR kompensation per passager.
  • Mellem 1.500 km – 3.500 km, så er dine rettigheder at få 400 EUR kompensation pr passager.
  • Over 3.500 km, så er dine rettigheder at få 600 EUR kompensation per passager.

Det skal bemærkes, at for at være berettiget til økonomisk kompensation, så skal det aflysningen være under pga. flyselskabets kontrol. Derudover skal aflysningen være under 14 dage inden afrejse. Hvis flyselskabet inden 14 dage i forvejenaflyst dit fly, så er dette betegnet som et rettidigt aflyst fly. Flyselskabet skal ikke udbetale kompensation for disse, men du kan som forbruger vælge ikke at acceptere ændringen, hvis den rykkes mere end 5 timer fra det planlagte afgangstidspunkt. Her er det sådan, at flyselskabet hæfter for en fuld refusion. 


Hvilke forhold kan påvirke din kompensation (kompensationen afhænger af disse forhold)

Flyselskabet kan have ret til at fratrække dig 50% af din kompensation, hvis dit fly først bliver aflyst, og derefter bliver ombooket, og rejsen ikke bliver mere forsinket end det fremgår nedenfor til den endelige destination:

  • 2 timer ved flyruter op til 1.500 kilometer.
  • 3 timer ved flyruter over 1.500 kilometer – og inden for EU.
  • 3 timer ved flyruter mellem 1.500 og 3.500 kilometer – og uden for EU.
  • 4 timer ved alle rejser, som ikke hører under punkterne herover.

Når et flyselskab skal betale erstatning eller kompensation, så skal dette udbetales som faktiske penge. Du har krav på, at de udbetales kontant, via check eller gennem en bankoverførsel. Alle andre måder at give kompensation på skal godkendes af dig skriftligt.

Berettiget til kompensation ved usædvanlige omstændigheder?

Når det kommer til dine muligheder for kompensation, så kan usædvanlige omstændigheder spænde ben for dine rettigheder. Det er nemlig sådan, at flyselskabet ikke skal betale økonomisk kompensation, hvis det var usædvanlige omstændigheder der medførte forsinket fly eller hvis dit fly blev aflyst.  I nogle tilfælde bliver flyet aflyst pga.  f.eks. uvejr, som kan blive bedømt som en usædvanlig omstændighed. Det kan også være, at der er opstået en arbejdsnedlæggelse, som ikke har været varslet, politisk uro, terror eller andre sikkerhedsproblemer, som flyselskabet ikke kan kontrollere. Med andre ord så kan usædvanlige omstændigheder betyde, at man ikke har kunne forudsige flyaflysningen – og i disse tilfælde kan du ikke få kompensation. Dette skrives i EU Forordning 261/04 paragraf 5 stk. 3. 

Undskyldninger som flere flyselskaber benytter til at undgå kompensation. 

Mange flyselskaber misbruger dog den ovenstående paragraf, og ser denne som et smuthul når flyet aflyst. Dette ses jævnligt da vi ser samme flyselskab give forskellige årsager til ikke at betale økonomisk kompensation for en flyaflysning, selvom det er på den samme flyrejse. 

Det eneste scenarie, hvor de ikke skal betale, er hvis de "usædvanlige omstændigheder" faktisk var ude af flyselskabets kontrol. Nedenstående kan flere af disse eksempler ses: 

  • De forskellige facetter af ekstraordinære omstændigheder, usædvanlige omstændigheder, 
  • Terror (er en usædvanlig omstændighed / ekstraordinær omstændighed)
  • Dit fly aflyst / dit fly forsinket pga. en tidligere afgang, som havde en direkte effekt på dit fly (ikke usædvanlige omstændigheder)
  • ATC restriktioner har påvirket dit fly (ikke usædvanlige omstændigheder)
  • Vi forventede en teknisk fejl på dit fly, men under gennemgang fandt vi ingen fejl (ikke usædvanlige omstændigheder)
  • Tekniske årsager, som var ude for flyselskabets kontrol (ikke usædvanlige omstændigheder)
  • Strejke (behøver ikke være en usædvanlig omstændighed)

Som udgangspunkt, så anbefaler vi altid, at du opretter en sag igennem Dansk Rejsehjælp. De vil tjekke din ret til kompensation. Husk det ikke altid er sandt, når dit fly var aflyst pga "ekstraordinære omstændigheder" og at alle andre flyvninger er berettiget.


Start din sag i dag. KLIK HER


https://danskrejsehjaelp.dk/

Hvor lang tid gælder mine rettigheder (hvornår var dit fly aflyst)?

Din ret til kompensation er mulig at søge om op til 3 år efter din planlagte afrejse. Det vil altså sige, at du i Danmark har 3 år til at opretholde din ret til kompensation. Herefter er din ret til kompensation forældret, og du du kan ikke længere få kompensation for din flyaflysning eller flyforsinkelse. Denne frist betyder også, at du har god mulighed for at genansøge om flykompensation, hvis ikke du er tilfreds med flyselskabets afvisning, eller hvis de ikke reagerer på din henvendelse. Dette sker rigtig ofte hos diverse flyselskaber på trods af, at flyselskabet sørge for at svare deres kunder indenfor 28 dage efter henvendelsen. Normalt forsøger flyselskaberne at køre folk døde i behandlingen, og kan derfor tilskrive den retmæssige kompensation en yderligere forsinkelse i udbetaling. 

Gem dine kvitteringer og flybilletter (undgå at miste din ret til kompensation)

Da din ret til kompensation stadig er aktiv i 3 år, så vil behandlingen ofte trække i langedrag. Derfor er det en fordel, at gemme kvitteringerne. Uden kvitteringer og flybilletter, så kan det være svært at opretholde dine rettigheder. Gem dem derfor et sikkert sted, så de altid kan findes frem, hvis flyselskabet ønsker yderligere dokumentation, når du ansøger om kompensation. Husk at der kun refunderes for rimelige udgifter. 

Det er også en fordel, hvis du sørger for at tage et screenshot af din kompensationsklage, når den indsendes. Det kan nemlig stille dig stærkere, hvis ikke du hører fra flyselskabet – og desuden så kan du undgå at skulle igennem en hel klageformular for dit aflyste fly igen. For det er ikke usædvanligt, at det kan tage tid at få sin kompensation, da de fleste flyselskaber gerne vil undgå at skulle betale denne kompensation til deres passagerer. Det er værd at huske på, at flyselskaberne har en kæmpe økonomisk interesse i ikke at betale dig.  Næste skridt kan derfor også være, at du kontakter luftfartsmyndighederne, der findes i det land, hvor din aflysning er sket. Dette er dog i nogle tilfælde svært, hvis du har rejst uden for EU. Rejser man uden for EU, så har landet du rejser fra ikke en National Enforcement Body, som alle lande inden for EU har. Her kan du muligvis kontakte forbruger europa for yderligere hjælp omkring rejser hvor check in ikke er indenfor EU. 

Sådan får du hjælp til når dit fly er aflyst eller forsinket. 

Passagerer kan altid kontakte os hos Dansk Rejsehjælp, hvis du skulle få behov for assistance når flyet er aflyst eller forsinket. Vi sørger for et rimeligt forhold mellem passagerer og de forskellige flyselskaber. Har du derfor bøvl med din rejse eller et flyselskab, så kontakt os på nedenstående informationer allerede i dag. 

Telefon: +45 6913 6906

E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk

Du kan også oprette din sag selv og få eksperthjælp til at inddrive kompensation for aflyst fly: Dansk Rejsehjælp

https://danskrejsehjaelp.dk/



Du kan kontakte os ved at henvende dig på vores hjemmeside, via telefon eller på e-mail.
Hjemmeside:
danskrejsehjaelp.dk
E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk
Telefonummer: +45 6913 6906.

Du kan også læse mere på vores blog omkring dine rettigheder: Blog.danskrejsehjaelp.dk
Vil du læse om aflyste fly, nægtet boarding eller refusion pga. Covid-19, så kan du tilgå vores artikler om disse:

Læs her: Covid-19: Aflyst fly? Refusion, Rettigheder og guide