35.000+ passagerer hjulpet
Dine rettigheder til kompensation og refusion

Lufthansa strejke 2024

Lufthansa strejker tirsdag d. 20. februar og 27 timer frem  og dit fly er måske påvirket af dette. Læs nedenfor om din berettigelse, og hvordan du skal forholde dig til strejken. 

OPDATERING 20-02-2024 Lufthansa strejken:

Ny strejke fra Lufthansa tirsdag d. 20. februar 2024

 Medarbejdere fra det tyske flyselskab Lufthansa strejker tirsdag d. 20 februar og 27 timer frem. Det forventes at mere end 100.000 passagerer vil blive påvirket af strejken.

Strejken fra Lufthansa vil især komme til at påvirke påvirke passagerer i de 7 tyske lufthavne Frankfurt, Berlin, München, Hamburg, Düsseldorf, Köln og Stuttgart.

Hvis dit fly har været påvirket af Lufthansa strejken d. 20. februar, anbefaler vi at du læser med nedenfor, for at sikre, at du har styr på dine rettigheder.

Det er ikke første gang, at Lufthansa strejker i 2024. Lufthansa har også tidligere på måneden været ramt af strejke blandt medarbejderne. På deres hjemmeside, samt på det sociale medie X, meddelte Lufthansa tidligere på måneden, at flyselskabets den 7. februar 2024 vil aflyse mere end 80% af alle afgange som følge af den annoncerede strejke internt i selskabet.

Hvorfor strejker Lufthansa?

Lufthansas medarbejdere strejker, da de ikke er tilfredse med det udspil som Lufthansa er kommet med i forbindelse med en ny overenskomstaftale. Helt specifikt omfatter strejken  medarbejderne i selskaberne Lufthansa AG, Lufthansa Technik og Lufthansa Cargo, der alle er en del af fagforeningen Ver.di. 

Fagforeningen Ver.di ønsker at lande en aftale for dens medlemmer, der skal sikre medarbejderne i Lufthansa en lønstigning på 12,5 procent. Uenigheden mellem parterne har fået Lufthansamedarbejderne til at strejke tirsdag. d. 20. februar 2024 og 27 timer frem.

Lufthansa har aflyst mit fly: Hvad gør jeg?

Hvis Lufthansa har aflyst dit fly som følge af strejken den 7. februar 2024 eller d. 20 februar 2024, er der flere forhold, du skal være opmærksom på:
  1. Kompensation for dit aflyste Lufthansa fly 
  2. Refusion for dine aflyste Lufthansa-billetter
  3. Refusion af nye erstatningsbilletter

Kompensation for aflyst Lufthansa afgang

Har Lufthansa aflyst dit fly indenfor 14 dage før den oprindelige planlagte afgang, er du som udgangspunkt berettiget til kompensation.  For at vurdere, om du er berettiget til kompensation, er der flere faktorer som er vigtige: 
  • Hvornår blev dit fly aflyst?
  • Blev du tilbudt en ombooking?
  • Hvordan endte du med at komme frem til den planlagte destination?
Hvornår flyet blev aflyst er en vigtig faktor, da det er et krav at aflysningen er sket indenfor 14 dage før planlagt afgang, såfremt der skal være mulighed for kompensation. Skete aflysningen i forbindelse med strejken indenfor 14 dage, er du som udgangspunkt berettiget til kompensation.

Blev du tilbudt en ombooking er en væsentlig faktor der spiller ind på din berettigelse for kompensation. Hvis flyselskabet tilbød dig en ombooking er det afgørende, hvor meget forsinket du blev til den endelige destination med denne ombooking.

Aflyste Lufthansa din afgang imellem 7-14 dage før afgang, må de ikke tilbyde dig en ombooking, som ankommer mere end 4 timer senere end originalt planlagt. Aflyste de indenfor 0-7 dage før afgang, må deres ombooking ikke få dig mere end 2 timer senere frem end originalt planlagt.

Overholder de ikke ovenstående tidsgrænser, eller tilbyder de slet ingen ombooking, er du som udgangspunkt berettiget til kompensation.

Hvordan endte du med at komme frem til den planlagte destination er afgørende for din berettigelse. Hvis Lufthansa ikke tilbød dig en ombooking, og du derfor selv måtte købe nye billetter, er du også berettiget til at få prisen på de nye billetter refunderet, sammen med kompensation. 

VI anbefaler du bruger vores kompensationsberegninger her på siden, og på denne måde tjekker din berettigelse nemt.

Hvor meget kan jeg få i kompensation ved Lufthansa strejken?

Størrelsen af den kompensation som du er berettiget til varierer på baggrund af den samlede rejselængde, og kan være enten: 250 EUR, 400 EUR eller 600 EUR. Beløbene er kompensation per rejsende. 

Kan jeg få refusion for mine aflyste Lufthansa-billetter?

Hvis Lufthansa har aflyst en eller flere af dine billetter har du krav på at få disse refunderet, såfremt dette er hvad du ønsker. Lufthansa er påkrævet at tilbyde jer valget mellem at få fuld refusion af de oprindelige billetter, eller tilbyde jer en ny ombooking ved første mulige lejlighed.

Det er passagerens eget valg, hvorvidt I vil have refusion eller en ny omlægning. Tilbyder Lufthansa jer ikke muligheden mellem disse, har de ikke levet op til deres forpligtelser.

Såfremt du ønsker en refundering af billettens fulde værdi, skal flyselskabet ifølge forordningen udbetale dette indenfor 7 arbejdsdage.

Hvordan kommer jeg frem til min planlagte destination?

Som det har været angivet flere gange på denne side, er Lufthansa forpligtet til tilbyde jer nye flybilletter, til jeres planlagte rejsedestination. Såfremt de ikke tilbyder dette, har I ret til selv at købe nye flybilletter til samme destination, som Lufthansa efterfølgende skal dække. 

Du er altid velkommen til at ringe hvis du har spørgsmål til dine rettigheder i denne forbindelse. 

Skal Lufthansa dække omkostningen til nye billetter?

Hvis Lufthansa ikke har tilbudt jer en tilfredsstillende ombooking (eller en ombooking overhovedet), har I krav på selv at måtte købe nye flybilletter til samme destination. Det er i denne forbindelse vigtigt, at den endelige destination, er den samme som den rejse Lufthansa aflyste. Såfremt der var mellemlandinger, er det imidlertidig ikke afgørende, at rejsen indeholder de samme mellemlandinger. 

FAQ Lufthansa strejken
Se svar på de mest stilte spørgsmål nedenfor
Ja, som udgangspunkt er du berettiget til kompensation for den aflyste rejsen i forbindelse med strejken d. 7. februar 2024.
Ja. Hvis Lufthansa ikke på eget initiativ tilbyder jer en tilfredsstillende ombooking af jeres aflyste rejse, er I berettiget til at købe nye billetter selv. 
Forsøg at kontakt Lufthansa på deres kundeservice på deres hjemmeside, eller ring til deres kundeservicetelefon. Har du købt rejsen igennem en online udbyder, skal du kontakte dem.
Ja. Hvis Lufthansa allerede har afvist dit krav på kompensation i forbindelse med strejken, kan vi hjælpe dig. Du skal blot kontakte os, eller oprette sagen igennem vores hjemmeside.