SAS piloter strejke 2022 – Få kompensation nu!

I Juli 2022 strejkede SAS’ piloter endnu engang, som de også gjorde det tilbage i 2019, hvor mange tusinde flyrejsende fik aflyst deres fly. Årsagen til dette var, at alle SAS piloter strejkede pga. deres overenskomst hos SAS. Dette betød aflyste flyafgange – og rigtig mange af dem. Under normale omstændigheder, så betyder forsinkede og aflyste fly at flyselskabet skal betale kompensation. Dog har SAS hidtil nægtet af betale kompensation for aflyste med denne årsag. SAS hævder at dette er en usædvanlig omstændighed, som lå uden for deres ansvar. Denne påstand kunne EU domstolen afvise, da de i en nylig dom mente at alle der havde søgt kompensation havde fuldstændige rimelige krav. Derfor vil alle rejsende, som var påvirket af SAS’ pilotstrejke i 2022 have ret til kompensation, refusion(tilbagebetaling af originale billet) og dækning af ekstraomkostninger som nye flybilletter, mad og drikke, hotel og transport.

Dette betyder dog ikke at SAS bare udbetaler penge til alle flypassagerer. Tværtimod. Disse krav skal stadig tages i retten, og derfor så kræver det en del arbejde og mange arbejdstimer før du kan få din erstatning. Denne arbejdsbyrde tilbyder vi hos Dansk Rejsehjælp af aflaste dig som passager. Vi har stor erfaring, og har allerede vundet flere hundrede SAS pilotstrejke sager.

Var din rejse påvirket i af den omtalte SAS pilotstrejke i 2022? Du kan nemt oprette din sag her og få kompensation i dag.

EU-dom vedtaget for strejke for SAS piloter

Den europæiske domstol vedtog d. 23. marts 2021 at en i forvejen varslet og lovlig strejke blandt SAS’ egne piloter ikke kan anses som værende en “ekstraordinær omstændighed”. Dette har stor betydning for de mange rejsende, der under strejken oplevede forsinkelser, aflysninger eller andre flyforstyrrelser, da de nu er berettiget til kompensation. Denne varslede strejke var lavet af SAS Pilot Group. SAS Pilot Group består af piloter fra Danmark, Norge og Sverige. Årsagen til denne strejke var at de diverse pilotforeninger (scandinaviske norske flyverforening, svensk pilotförening og dansk pilotforening) var at de ikke mente at piloterne blev betalt nok af SAS. Disse foreninger varetager interesserene for danske, norske og svenske SAS piloter, og det er derfor dem som kunne varsle denne strejke forud for den faktisk fandt sted. Dette udløste et stort påstyr i SAS, hvor de administrative stillinger nu måtte arbejde på højtryk. De måtte indlede møde hele natten, og SAS udtalte indledningsvist at “dette krav er sådan set umuligt. Piloterne får en rimelig løn, og de mener ikke at forhandlingerne kan lede til andet end konflikt.

SAS har ellers indtil nu hævdet, at strejken faldt ind under den bestemmelse i EU-forordningen, der siger, at flyselskaber er undtaget at udbetale kompensation, hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes “ekstraordinære omstændigheder”. Dette afviser EU-domstolen med deres aflagte dom d. 23 marts 2021. Derfor kan du nu får kompensation for dit fly, som blev forsinket pga. SAS’ strejke. Førhen har strejker været et lidt besynderligt område, hvor man ikke vidste om der var en berettigelse. Disse varslede strejker er dog anderlede , da piloterne havde varslet denne til flyselskabet inden. Derfor kun SAS havde forløst konflikten inden, alle flyafgange blev aflyst. Årsagen til betalingskravet ligger på SAS’ skuldre, er fordi de piloter og kabinepersonale, der strejker var deres ansatte. SAS er dermed forpligtet til at holde kontrol over deres fly.

Passagerer kan få op til 4.500 kr i kompensation

Afgørelsen for strejken betyder for de mange rejsende, der oplevede at deres fly for forsinket eller aflyst, at de nu er berettiget til kompensation. Reglerne gælder nu som for alle andre passagerer der var blevet berørt af konflikten, som ledte til aflysninger og forsinkelser i Europa. Et aflyst eller forsinket fly, hvor en pilot eller kabinepersonale har strejket, skal afgøres efter EU forordningen 261/2004. Denne sag var hele retssystemet igennem lige fra byretten til højesteretten i Europa, der mente at de flyrejsende havde fuldstændig rimelige krav til kompensation, som selskabet SAS nu skal betale.

De rejsende der er berettiget til kompensation kan se frem til alt imellem €250-600, svarende til mellem ca. 1.860-4.500 DKK pr. passager. Dette afgøres blandt andet af antallet af timer den rejsende har været forsinket, samt hvor mange kilometer dit fly skulle flyve.

Har du ikke søgt din kompensation endnu, kan du sagtens nå det. Fristen for hvornår man kan søge kompensation udløber 3 år efter hændelsen, så mange passagerer krav kan komme SAS i hænden endnu. Har du ikke en sag allerede, så kan du skrive dette bag øret næste gang danske, norske eller svenske SAS piloter strejker. De samme vilkår gælder for alle strejker, hvor piloterne ikke møder op til de planlagte flyafgange.

Søg kompensation for din SAS rejse nu

Hos Dansk Rejsehjælp hjælper vi alle rejsende med at få kompensation for deres SAS rejser, herunder de passagerer, som var påvirket af strejker hvor piloterne fra SAS tilbage i 2019 og 2022. Vi hjælper ligeledes med at inddrive kompensation fra alle andre flyselskaber. Dansk Rejsehjælp hjælper ikke kun med strejke sager for danske, norske eller svenske piloter. Vi varetager alle krav, hvor passagerer er kommet mere end 3 timer forsinket til deres endelige bestemmelsessted. Vi hjælper også for aflysninger, og har hjulpet mere end 15.000 rejsende i Danmark, Norge og Sverige.

Kontakt os på nedenstående, hvis du ønsker at oprette din sag:

Telefon: +45 6913 6906
Mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk
Hjemmeside: danskrejsehjaelp.dk


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.