Rettigheder ved overbooking

Når tiden er inde til, at man skal rejse, så er det ikke altid, at flydriften flyver som forventet. Nogle gange skyldes det forsinkelse, aflysning og andre gange et overbooket fly. Ved et overbooket fly kan man risikere, at man bliver afvist ved boarding. Men ved du, hvordan du står stillet, hvis du ikke kan komme med dit fly ved en overbooking? Bliv opdateret på dine rettigheder herunder.

Hvad skyldes en overbooking?

Når man sidder hjemmefra og booker en flybillet, kan det virke besynderligt, at der kan ske en overbooking. Ikke desto mindre så sker det fra tid til anden – og det er der en god forklaring på. Når et fly skal bookes, så vælger flyselskaber ofte at sælge lidt ekstra billetter, end hvad der er plads til. Det skyldes, at de gerne vil udnytte flyets kapacitet til fulde. Hvis alle passagerer dog dukker op til et fly, så kan der opstå logistikproblemer, da flyet på den måde bliver overfyldt. Det betyder desværre også, at nogle passagerer skal afvises, når der er åbent for boarding.

En overbooking kan naturligvis også være forårsaget af andre ting. Det kan være, at der er udfordringer med driften, hvorfor nogle flysæder ikke kan tages i brug.

Hvad er dine rettigheder ved et overbooket fly?

Ved et overbooket fly kan man stå med udfordringer ift. nye billetter eller ventetid, indtil man kan komme med et nyt fly. Det kan også være, at man ikke kan nå frem til ens destination i tide, og hvilke muligheder har man her?

Før vi skal kigge nærmere på dine muligheder, så kan du læse op på de tilfælde, hvor dine rettigheder gælder:

  • Du skal flyve fra et EU-land og have en rute i eller uden for EU. Dine rettigheder gælder også, hvis du rejser med et ikke-europæisk flyselskab.
  • Du flyver med et EU-selskab fra et ikke-EU-land og til et EU-land.
  • Du har en mellemlanding uden for EU, som en del af din rejse fra EU. Eller du har en mellemlanding uden for EU med et EU-selskab, da du skal hjem til EU igen.
  • Du har overholdt tidspunktet for, hvornår man skal møde op i check-in. Som hovedregel er det 45 minutter før afgang – medmindre der har været en anden melding fra flyselskabet.

Hvis din flyvetur efterlever ovenstående, så har du disse muligheder herunder. Og har du først valgt en af dem, udelukker du de andre to:

  • Du har ret til en refusion af din flybillet. Her er der tale om hele det beløb, som din flybillet har kostet. Du har også ret til at aflyse din flyvetur og få en flybillet til den destination, du fløj fra oprindeligt.
  • En ombooking af din billet til næste mulige afgang. Ombookingen betales af flyselskabet – også hvis næste ledige afgang er med et andet selskab.
  • Du kan ombooke din billet, så den kan bruges et senere tidspunkt.

Hvis du vælger en ombooking, og det bliver nødvendigt med en hotelovernatning, skal flyselskabet betale for denne. Det samme gælder med transporten til og fra. Husk her at gemme dine kvitteringer, så du eventuelt har dem til et senere tidspunkt.

Erstatning eller kompensation for overbooket fly

Hvis du er blevet afvist pga. et overbooket fly, er der mulighed for kompensation. Kompensationen beregnes bl.a. ud fra afstanden, du skal flyve, samt om det er i eller uden for EU.

  • 1.500 km eller mindre (250 EUR)
  • Mellem 1.500 km – 3.500 km (400 EUR)
  • Over 3.500 km og uden for EU (600 EUR)

Det er ikke altid, at man får hele kompensationen. Flyselskabet kan halvere det med 50 %, hvis du ombookes og forsinkelsen ikke bliver mere end:

  • 2 timer ved flyruter op til 1.500 kilometer.
  • 3 timer ved flyruter over 1.500 kilometer – og inden for EU.
  • 3 timer ved flyruter mellem 1.500 kilometer og 3.500 kilometer – og uden for EU.
  • 4 timer ved alle rejser, som ikke hører under punkterne herover.

Når man oplever, at et fly er overbooket, så kan flyselskabet godt finde på at spørge, om nogen frivilligt vil opgive deres plads. Hvis ikke du har sagt ja til dette og ikke kommer med flyet, så kan det bruges, når du skal søge om kompensation hos flyselskabet. Det er nemlig muligt at få en kompensation, som er højere end normalt i disse tilfælde.

Alt afhængigt af ventetiden kan der også være mulighed for gratis forplejning. Som hovedregel skal et flyselskab forsyne dig med gratis mad og drikkevarer, hvis en forsinkelse er på 2 timer eller mere.

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.