Rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysninger med Transavia

Flyforsinkelse og aflysninger falder sjældent på et godt tidspunkt. Ikke desto mindre så er de ikke til at undgå. Hvis du står i en lignende situation hos flyselskabet, Transavia, så har du flere forskellige rettigheder. Og disse kan være gode at kende til, så du kan vende situationen til din fordel.

Transavia oprindelse

Transavia er et lavprisflyselskab fra Holland, som blev etableret tilbage i 1965. De er det andet største flyselskab i Holland og er med til at hjælpe mere end 9 millioner passagerer rundt i verden om året.

Flyselskabet har 6 forskellige baser, som findes i både Holland og Frankrig. I Holland har de base i Amsterdam lufthavn Schiphol, Rotterdam-The Hauge lufthavn og Eindhoven lufthavn. I Frankrig flyver de bl.a. fra Paris-Orly lufthavn, Lyon lufthavn og Nantes lufthavn.

Virksomhedsoplysninger Transavia

Transavia flyver fra mere end 20 forskellige lande. Som flypassager er det muligt at komme til Marokko, Portugal, Spanien, Tunesien, Tjekkiet, Spanien, Østrig, Irland, England og mange flere. Transavia kan tilbyde at flyve til over 120 destinationer, der findes i både Europa og Nordafrika.

Erstatning fra Transavia

Står du midt i en Transavia forsinkelse eller aflysning, så er der flere muligheder for kompensation eller erstatning.

Forsinkelse hos Transavia

Hvis dit fly er forsinket med 5 timer eller derover, kan du have ret til, at dine billetter ombookes eller refunderes. Hvis forsinkelsen samtidig gør det nødvendigt at booke et hotelophold, så skal Transavia betale for overnatningen og transport til og fra hotellet.

Hvis Transavia forsinkelse betyder, at du ankommer 3 timer eller senere til din destination, kan du have ret til kompensation. Kompensationen afhænger primært af, hvor lang en tur du skal på med flyet. Din kompensation vil skulle udbetales kontant, som bankcheck eller bankoverførsel. Hvis Transavia tilbyder at kompensationen skal foregå på anden måde (et eksempel kunne være rejsekuponer), skal dit samtykke indhentes skriftligt.

Det er vigtigt at bemærke, at kompensationen ikke fås, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder som uvejr m.m.

Hvis du med forsinkelsen bliver pålagt et tab eller ekstra udgifter, så kan du også have ret til erstatning. Det kunne være, hvis du er nødsaget til at booke nye flybilletter, eller hvis du ikke når hotelovernatninger, som du har booket.

Aflysning hos Transavia

Hvis dit fly er blevet aflyst, har du følgende rettigheder:

  • Du kan få beløbet for dine flybilletter tilbagebetalt.
  • Du kan få ombooket billetten til næste afgang, der er ledig.
  • Du kan få ombooket billetten, så den kan bruges senere.

Din ret til kompensation vil ikke gælde, hvis:

  • Du 2 uger før rejsedagen er blevet informeret omkring Transavia aflysningen.
  • Du allerede har fået ombooket dine billetter, som samtidig også overholder forskellige tidsgrænser.
  • Aflysningen skyldes omstændigheder, som er usædvanlige (uvejr m.m.).

Jo bedre du er klædt på omkring disse ting, jo bedre vil du også stå stillet, hvis du står i en Transavia forsinkelse eller aflysning.


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.