Rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysninger med Brussels Airlines

Som flypassager kan det være godt at kende til sine rettigheder, hvis man står med et forsinket eller aflyst fly. Udover at en forsinkelse kan være ubelejlig, så kan det også betyde et økonomisk tab, hvis ikke man når frem i god tid. Det kan være ved alt fra missede hotelovernatninger, møder man ikke når, eller kommende flyafgange man ikke kan komme på. Der er dog mulighed for kompensation og erstatning i forskellige situationer. Læs med omkring din rettigheder, når du flyver med Brussels Airlines.

Brussels Airlines oprindelse

Brussels Airlines er et belgisk flyselskab, som har rødder tilbage til 2002. De er det nationale flyselskab i Belgien, og tilbyder rejser til mere end 120 forskellige destinationer. Årligt flyver de med mere end 10 millioner passagerer og de har 250 daglige ruter.

Brussels Airlines er ejet af Deutsche Lufthansa AG, og har siden 2009 også været Star Alliance-medlem.

Virksomhedsinformation

Når man flyver med Brussels Airlines, er det muligt at komme til 90 forskellige destinationer i Europa. Derudover kan du komme til 22 forskellige destinationer i Afrika og 3 i Nordafrika.

Erstatning fra Brussels Airlines

I tilfælde af at du oplever en Brussels Airlines forsinkelse eller aflysning, kan du blive klogere på dine rettigheder herunder.

Erstatning ved en Brussels Airlines forsinkelse

Ved en flyforsinkelse kan der være mulighed for kompensation. Forsinkelsen skal medføre, at du ankommer 3 timer forsinket til din destination. I dette tilfælde vil størrelsen på din kompensation afhænge af, hvor lang din kommende flyvning er. Man skelner mellem:

  • 1.500 km eller mindre
  • 1.500 km – 3.500 km.
  • Over 3.500 km og uden for EU

Der er dog et lille men. Man vil nemlig ikke have mulighed for kompensation, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder. Dette kunne være uvejr eller en arbejdsnedlæggelse, som ikke er lovlig eller varslet.
Hvis du oplever, at selve forsinkelsen varer mere end 5 timer, kan der være mulighed for en refundering af din billet. Eller alternativt at du får en returflyvning.

Hvis det har været nødvendigt at købe nye billetter pga. forsinkelsen, har du ret til at få denne udgift dækket. Det gælder også, hvis du lider et økonomisk tab i form af bookede hotelovernatninger, du ikke når. Skulle det være nødvendigt at booke en hotelovernatning, da forsinkelsen trækker ud, så skal Brussels Airlines dække din udgift samt transport til og fra hotellet.

Erstatning ved en Brussels Airlines aflysning

Du kan være berettiget til følgende ved en Brussels Airlines aflysning.

  • En refundering af det beløb, flybilletterne har kostet.
  • En ombooking til næste ledige flyafgang.
  • En ombooking til et senere tidspunkt.

Ovenstående gælder dog ikke, hvis du allerede 2 uger før afgangen, har fået information om aflysningen. Her vil flyselskabet typisk hjælpe med en ombooking af din gamle flyafgang.

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.