Rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysning med KLM

KLMs oprindelse

KLM blev stiftet tilbage i 1919, og har tidligere været Hollands nationale flyselskab. I dag er det en del af Air France-KLM, og så er de desuden også en del af SkyTeam alliancen.

Flyselskabet tilbyder 811 forskellige destinationer, som er fordelt rundt i hele verden.

Virksomhedsinformation

Med KLM er det muligt at flyve til destinationer som Sydafrika, Tyrkiet, Kina, Spanien, Peru, USA, Portugal, Frankrig og mange andre destinationer.

Erstatning fra KLM

Kender du dine rettigheder, som passager med KLM? Bliv opdateret på, hvordan du kan forholde dig til forskellige forsinkelser, eller hvis du står med en aflysning af dit fly. Der kan nemlig være mulighed for både kompensation og erstatning.

Forsinkelser hos KLM

Når du oplever KLM forsinkelser, så skal du bl.a. forholde dig til, hvor lange forsinkelserne bliver. Dette er nemlig en af de ting, som påvirker dine muligheder for erstatning eller kompensation.

Strækker en forsinkelse sig over 5 timer eller mere, har du ret til en refundering af din billet. Hvis du ikke er interesseret i dette, kan du også få en returbillet.

En forsinkelse kan også få betydning for, hvornår du kan nå frem til din destination. Skulle du ankomme 3 timer eller senere til din destination, er der mulighed for kompensation. Størrelsen på kompensationen vil stige i takt med de antal km, du skal flyve. De tre faktorer man skal kigge efter, er flyvninger på:

  • 1.500 km eller mindre.
  • Mellem 1.500 km – 3.500 km
  • Over 3.500 km og uden for EU.

Din kompensation vil bortfalde, hvis forsinkelsen skyldes omstændigheder, som er usædvanlige.

Du kan dog få dækket dine udgifter af KLM, hvis du må booke en hotelovernatning pga. en forsinkelse. Her skal de både betale for overnatningen samt den transport, du skal bruge til og fra hotellet.

Aflysninger hos KLM

Når en KLM-afgang aflyses, står man med en billet, som ikke kan bruges. Her du har ret til:

  • En refundering af din flybillet. Du kan få købesummen tilbage.
  • En ombooking så du kan komme med det næste KLM fly.
  • En ombooking til et senere tidspunkt.

Hvis du vælger en ombooking, så du kommer med næste ledige fly, så skal udgifter til hotelovernatning dækkes af KLM.

Der kan være mulighed for kompensation, på samme måde som ved en KLM forsinkelse. Kompensationen er dog ikke muligt, hvis du er blevet informeret om aflysningen 14 dage før afgang. Det samme gælder, hvis du har fået ombooket dit fly, eller hvis årsagen til aflysningen er uvejr, arbejdsnedlæggelse m.m.

Dette gælder ved både KLM forsinkelser og aflysninger

Hvis du bliver pålagt ekstra udgifter, og er nødt til at købe nye billetter, så skal KLM dække dine udgifter. Det gælder også, hvis du ikke når bookede hotelovernatninger, og dermed oplever økonomiske tab ved en forsinkelse eller aflysning.

Se læs mere om dine rettigheder med andre flyselskaber: Lufthansa og Jet Time

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Nanna

Nanna, Dansk Rejsehjælp