Rettigheder ved flyaflysning

En flyaflysning kommer sjældent på et godt tidspunkt. Ofte er der dog ikke meget andet, man kan stille op, end at væbne sig med tålmodighed indtil en ny løsning er fundet. Heldigvis har du som flypassager forskellige rettigheder. Vær klar på hvilke muligheder du har, så kan du kan stå stillet bedst muligt, når du oplever en flyaflysning.

Hvornår har jeg ret til kompensation?

Det kan være til stor ubelejlighed, når man ikke kan planlægge ens rejse, som først antaget. Det gælder både, når man skal rejse på ferie, hvis man skal på en forretningsrejse eller besøge familie. Derfor er der også mulighed for kompensation, når der sker flyaflysninger.

Når der skal beregnes, hvor meget du kan få i kompensation, så afhænger det også af, hvor lang en flyvetur, du skal på. Herunder kan du se de forskellige inddelinger, der laves, når der skal beregnes kompensation ved en flyaflysning.

Du skal også huske på, at du har ret til at få dækket dine omkostninger, hvis flyaflysningen betyder, at du skal booke en hotelovernatning. Her er det et must, at du gemmer dine kvitteringer på det hotel, du har boet – på den måde kan du være bedre stillet senere hen, når du skal ansøge om kompensationen. Det samme gælder også med transporten til og fra hotellet, denne skal flyselskabet også dække.
Hvor meget kompensation kan jeg få?

Som sagt afhænger dine muligheder for kompensation også af, hvor lang din kommende flyvetur er. Som hovedregel opgør man kompensationen på denne måde:

  • 1.500 km eller mindre (250 EUR)
  • Mellem 1.500 km – 3.500 km (400 EUR)
  • Over 3.500 km og uden for EU (600 EUR)

Flyselskabet kan have ret til at fratrække dig 50 % af din kompensation, hvis du i stedet bliver ombooket og rejsen ikke bliver mere forsinket end:

  • 2 timer ved flyruter op til 1.500 kilometer.
  • 3 timer ved flyruter over 1.500 kilometer – og inden for EU.
  • 3 timer ved flyruter mellem 1.500 kilometer og 3.500 kilometer – og uden for EU.
  • 4 timer ved alle rejser, som ikke hører under punkterne herover.

Når din kompensation udbetales, så vær opmærksom på, at du har krav på, at de udbetales kontant, via check eller gennem en bankoverførsel. Alle andre måder at give kompensation på skal godkendes af dig skriftligt.
Hvor lang tid gælder mine rettigheder?

Din ret til kompensation er mulig i op til 3 år efter din rejse. Denne regel gælder i Danmark. Herefter forældes dine krav på en kompensation i forbindelse med flyaflysningenn. Denne frist betyder også, at du har god mulighed for at genansøge om kompensation, hvis ikke du er tilfreds med flyselskabets afgørelse, eller hvis de ikke reagerer på din henvendelse.

Da dine rettigheder gælder i denne årrække, er det en fordel, hvis du sørger for at gemme alle kvitteringer, dokumenter m.m. fra rejsen. På den måde kan de altid findes frem, hvis flyselskabet ønsker yderligere dokumentation, når du ansøger om kompensation. Det er også en fordel, hvis du sørger for at tage et screenshot af din klage, når den indsendes. Det kan nemlig stille dig stærkere, hvis ikke du hører fra flyselskabet – og desuden så kan du undgå at skulle igennem en hel klageformular igen. For det er ikke usædvanligt, at det kan tage tid at få sin kompensation, da de fleste flyselskaber gerne vil undgå at skulle betale ekstra kompensation til deres passagerer. Næste skridt kan derfor også være, at du kontakter luftfartsmyndighederne, der findes i det land, hvor din aflysning er sket.

Berettiget til kompensation ved usædvanlige omstændigheder?

Når det kommer til dine muligheder for kompensation, så er der omstændigheder, hvor kompensation ikke længere er muligt. Det gælder i tilfælde, hvor aflysningen skyldes f.eks. uvejr. Det kan også være, at der er opstået en arbejdsnedlæggelse, som ikke har været varslet, politisk uro, sikkerhedsproblemer eller andet, som flyselskabet ikke kan kontrollere. Med andre ord så kan usædvanlige omstændigheder betyde, at man ikke har kunne forudsige flyaflysningen – og i disse tilfælde kan du ikke få kompensation.

Du kan heller ikke få kompensation, hvis din flyaflysning er varslet 14 dage før afgang. Det samme gælder også, hvis flyselskabet allerede har hjulpet dig med en ombooking, som stadig overholder en række forskellige tidskrav.

Se læs mere om dine rettigheder med andre flyselskaber: Air France og Rettigheder ved bagage

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Nanna

Nanna, Dansk Rejsehjælp