Rettigheder ved bagage

Er du lige er steget af dit fly og kan du ikke finde din bagage ved bagagebåndet? Desværre kan der ske udfordringer med, at ens bagage ikke er fremme i tide. Eller at den ikke er i samme stand, som da man tjekkede ind. Dette er selvfølgelig ikke en situation, man ønsker, uanset om man er på vej ud eller hjem fra sin rejse. Ikke desto mindre så er det noget, som mange passagerer oplever hvert eneste år.

Men hvordan står du stillet, hvis du har mistet din bagage, bagagen er forsinket eller ødelagt? Her finder du en hjælpende vejledning til, hvad dine muligheder er, så du kan komme videre på din rejse eller få erstatning.

Har flyselskabet mistet, forsinket eller ødelagt din bagage?

Hvad end din bagage er mistet, forsinket eller ødelagt, så er der en række trin, som du med fordel kan følge. Der er nemlig frister, du skal overholde, hvis du skal stå stillet bedst muligt. De fleste ønsker nemlig at få erstattet skader eller ekstra omkostninger, man har haft fordi ens bagage har været forsinket.

Hvad er dine rettigheder?

Rettigheder ved mistet eller forsinket bagage

Som udgangspunkt kan man få dækket op til 10.000 kr. pr. passager. De 10.000 dækker over ting, man har mistet i sin kuffert og eventuelle erstatningskøb, man har gjort sig. Det er flyselskabet, som skal dække dine tab. Hvis man har været 2 personer om at dele en kuffert, så kan begge personer søge erstatningen.

Du er berettiget til erstatning, hvis ikke din bagage er kommet efter 21 dage. Det samme gælder, hvis dit flyselskab har meddelt, at din bagage er forsvundet.

Du er berettiget til erstatning for de køb, du har været nødt til at handle, mens din bagage har været væk. Det er også op til flyselskabet at vurdere, hvilke køb der har været nødvendige ift. den periode, man ikke har haft bagagen.

Husk at gemme alle kvitteringer på det, du har købt – dem skal du bruge, hvis du skal have erstatning. Du skal også være opmærksom på, at du er mere berettiget til erstatningskøb på din rejse ud, end på vej hjem.

Rettigheder ved ødelagt bagage

Ved ødelagt bagage er der mulighed for erstatning op til 10.000 kr. af flyselskabet. Husk at erstatningen gælder pr. person – også hvis man deler en kuffert. Der er også god grund til at kontakte dit forsikringsselskab, da der kan være mulighed for et større forsikringsbeløb end de 10.000 kr.

Hvad end det er din kuffert eller dine ejendele, så har du ret til, at flyselskabet betaler for skaderne eller at du kan reparere ødelagte ting. Flyselskabet skal erstatte de ting, der ikke kan repareres. Husk dog på at du ikke kan få dækket mindre skader og buler på en kuffert.

Hvis du har måtte købe nye ting, som konsekvens af, at kufferten eller indhold er ødelagt, så gem alle dine kvitteringer. Disse køb kan nemlig også indgå i det, du kan få erstattet – naturligvis inden for rimelighedens grænser. Flyselskabet vil dog altid vurdere dine køb, og om de giver mening. F.eks. vil der være en forventning om, at du ikke gør dig de fleste erstatningskøb på vej hjem, men i stedet på vej ud til din destination.
Tag kontakt til flyselskabet i lufthavnen

Når du har mistet din bagage eller den er forsinket

Når du opdager, at din bagage er forsinket eller ikke er ankommet, kan du starte her: Som det første skridt kan du kontakte det flyselskab, du har fløjet med. Alternativt kan du herefter kontakte de medarbejdere i lufthavnen, som håndterer al lufthavnens bagage. Her kan de lave en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Det er en rapport, der dokumenterer, at din bagage ikke er ankommet. Det er vigtigt, at du gemmer rapporten, da du skal bruge den senere, hvis du skal søge om erstatning fra flyselskabet. Derudover står der også et sagsnummer i rapporten, som du kan bruge til at tracke din bagage online.

Din PIR-rapport skal laves indenfor 7 dage. Sørg derfor for at du får den lavet hurtigst muligt. Ellers kan alternativet være, at du skal tilbage til lufthavnen for at lave rapporten.

Hvis du er på vej til at rejse ud, så kan der være køb, der kan være nødvendige, at du laver. Det kan være tandbørste, medicin, oplader m.m. Husk at gemme kvitteringerne på dette.

Når din forsinkede bagage dukker op, har du stadig mulighed for at klage. Her skal du være opmærksom på, at du skal indsende en skriftlig klage inden for 21 dage efter, din bagage er kommet. Du kan sende klagen til dit flyselskab, eller alternativt til det bureau, du har booket rejsen igennem.

Forskellen mellem forsinket og mistet bagage

Din bagage betragtes som mistet, hvis ikke den er fundet efter 21 dage. Herefter kan du indsende en skriftlig klage til flyselskabet. Her skal du bruge din PIR-rapport fra lufthavnen.
Hvis din forsinkede eller forsvundne bagage har betydet, at du måtte købe nye ting, så vedhæft gerne købskvitteringer.

Når du indsender en klage, er det en fordel, at du sætter en dato for, hvornår du gerne vil have erstatningen. Flyselskaber er nemlig ikke forpligtet til at udbetale erstatning inden for en bestemt frist.

Når din bagage er ødelagt

Når bagagen er ødelagt i flyselskabets varetægt, så er proceduren den samme, som når bagagen er forsinket eller mistet. Tag kontakt til flyselskabet eller lufthavnens bagage-afdeling, hvis ikke din bagage er at finde på bagagebåndet. Her skal du have lavet en PIR-rapport (Property Irregularity Report). PIR-rapporten er dit bevis for, at bagagen er beskadiget, og det skal bruges, hvis du vil indsende en klage om erstatning.

Din frist for at indsende en skriftlig klage til dit flyselskab er 7 dage efter, du har modtaget din bagage.

Indsend gerne så meget dokumentation som muligt, når du laver din klage. Det gælder både PIR-rapporten, kvitteringer m.m. Det kan nemlig styrke din sag, når papirarbejdet er i orden – og det kan også gøre processen hurtigere. Udfyld også gerne, hvornår du ønsker, at erstatningen skal udbetales. Der er nemlig ingen regler for, hvornår flyselskabet skal udbetale erstatningen.

Kontakt forsikringsselskab

Uanset om din bagage er forsinket, mistet eller ødelagt, er det en fordel at kontakte ens forsikringsselskab. I mange tilfælde er det muligt, at man kan få dækket mere end de 10.000 kr., som flyselskabet kan udbetale. Det kan dog variere fra forsikringsselskab til forsikringsselskab.

Jo mere dokumentation du kan sende til forsikringsselskabet, desto bedre. Sørg derfor for at samle de nødvendige kvitteringer m.m., som forsikringsselskabet skal bruge – dette gælder også den PIR-rapport, du har fået lavet i lufthavnen.
Få erstatning ved forsinkelse af rejsen
Hvis din mistede bagage betyder, at du bliver forsinket på din rejse, kan det være en idé, at undersøge, om der kan være erstatning af hente. Erstatning eller kompensation kan nemlig være muligt i flere tilfælde, hvis man har ekstra udgifter, eller når en flyafgang ikke går som planlagt.

Se læs mere om dine rettigheder med andre flyselskaber: Rettigheder ved flyaflysning og Retten til kompensation – Hvor lang tid gælder denne? 

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.