Rettigheder: Forsinket fly

Læsetid: 3 minutter – Sidst opdateret 19.10.2023

I 2004 blev der i EU parlamentet vedtaget de regler, der i dag sørger for, at man som flypassager har ensartede erstatnings -og kompensations rettigheder ved forsinket fly, uafhængigt af, om din rejse var med nordiske SAS, tyske Lufthansa, engelske British Airways eller et helt fjerde selskab.

Overordnet set har man som flypassager faste rettigheder ved hændelser med et forsinket fly. Dog vil dette altid være en vurderingssag ved den individuelle rejse. Er årsagen til forsinkelsen uden for flyselskabets kontrol, vil du ikke være berettiget til økonomisk kompensation. Herunder hører blandt andet Force Majeure (uregelmæssige vejrforhold, terror, strejke mv.).

Dine rettigheder ved forsinket fly

Er dit fly blevet forsinket, er det vigtigt, at du med mindre flyselskabet på skrift har meddelt andet, møder op i lufthavnen før planlagt rejsetid. Dette er med til, at sikre dine rettigheder for det forsinkede fly.

Når du har været udsat for forsinket fly, kan dine rettigheder dække kompensation, kost og logi. Vær dog opmærksom på, at du i visse tilfælde vil komme til, at skulle betale for kost og logi selv, og senere søge om refundering af dine udgifter. Du bør derfor gemme alle dine kvitteringer, og være opmærksom på, at når dine penge skal refunderes, vil tilbagebetalingen af forbruget blive vurderet ud fra rimelighed og nødvendighed.

Det er desuden flyselskabets pligt, at informere dig skriftligt om dine rettigheder ved forsinket flyafgang/ankomst.

Såfremt det er nødvendigt/rimeligt, vil du have ret til at få følgende udgifter refunderet/dækket:

• Overnatning
• Transport mellem lufthavn og hotel
• Mad og drikke
• 2 opkald, samt muligheden for at sende e-mail

Du vil desuden under nogle forhold kunne søge kompensation for forsinkelsen.

Rettighed til kompensation ved forsinket fly
Din kompensationsrettighed ved forsinket fly tager afsæt i, hvor lang tid forsinkelsen blev, samt rejsens distance.

Kompensationen fordeler sig således efter følgende regler:

• 250€ – Minimum 3 timers forsinkelse for distancer på under 1.500 km.
• 400€ – Minimum 3 timers forsinkelse for distancer mellem 1.500 og 3.500 km.
• 600€ – Minimum 4 timers forsinkelse for distancer på mere end 3.500 km.

Vær dog opmærksom på, at såfremt flyselskabet har tilbudt dig en alternativ flyrejse til respektive destination, kan de halvere kompensationen, så længe du er:

• Minimum 2 timer forsinket på distancer under 1.500 km.
• Minimum 3 timer forsinket på distancer indenfor EU og over 1.500 km.
• Minimum 4 timer forsinket på distancer over 3.500 km.

Dine rettigheder ved forsinket fly kan ligeledes være gældende, hvis din flyafgang er blevet ændret til en anden lufthavn, flyet du skulle med var overbooket og du kom derfor ikke med, eller ved aflyst fly. Du har desuden de samme rettigheder ved pakkerejser, hvori flyrejse er inkluderet. Det betyder, at du også kan inddrive kompensation fra rejser bestilt igennem et af de mange charterbureauer (TUI, Star tours, Bravo tours osv.).



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

1 + four =

Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.