COVID-19: Aflyst fly? Læs rettigheder her

Dine muligheder for refundering af flybillet
For alle rejsende, har COVID-19 haft en enorm negativ effekt. Flere tusinde flyvninger er aflyst sammen med folks sommerplaner, som følge af Corona-virus. Landegrænser er lukket, og flyselskabernes bidrag til spredningsminimering er at aflyse deres flyafgange.

Har du fået din ferieplaner aflyst, og dermed oplevet dette på egen krop? Så er der stor sandsynlighed for at, du er i tvivl om dine rettigheder. Dansk Rejsehjælp skal nok hjælpe dig med, at danne et overblik, over hvordan du kan få refunderet dine udgifter. Så fortsæt læsningen af dette indlæg, så du kan få oplyst hvordan vi kan hjælpe dig.

Hvis flyselskabet aflyser dit fly
Vores kerneservice er hos Dansk Rejsehjælp, at inddrive kompensation for fly der er forsinkede, aflyste eller hvor passagerer er blevet nægtet ombordstigning. I disse tider, oplever vi dog et meget stort behov fra vores kunder, om vores hjælp til inddrivelse af aflyste flybilletter, ekstraudgifter mv. Derfor har vi valgt, at vi nu accepterer sager fra kunder med Covid-19 relaterede aflysninger.
Flyselskaberne gør det ikke nemt for deres kunde, at få deres refusion for deres aflyse flyrejse. Det medfører en tvivl hos passagererne, at vide hvordan og hvem de skal kontakte. Er det rejseselskabet, flyselskabet eller deres forsikring. Måske har du prøvet alle allerede, og kan konkludere en ting. Ingen virker umiddelbart, som de rigtige at snakke med, og alle tilbageholder penge og gode råd.

Derfor anbefaler vi, at du bruger os, når du anmelder dit krav. Vi har gjort processen for at anmelde dit krav nem. Derudover kender vi de juridiske aspekter, og kan derfor sørge for, at dine hårdt tjente rejsekroner ikke går tabt. Vi hjælper vores kunder hele vejen fra start til slut, og tager gerne sagen retsligt, hvis nødvendigt. Uden det koster dig yderligere.

Dine rettigheder er følgende:

Du er ikke rejst endnu:
Har du ikke rejst endnu, men har fået aflyst din rejse mindre end 14 dage før din rejse. Så kan du vælge at få en anden afgang eller blive refunderet den fulde pris for din billet. Det er ikke altid flyselskaberne kan tilbyde en ombookning. Hvilket naturligvis gør, at du vil kunne kræve dine penge retur for din billet. Dog vil du ikke have krav på kompensation i henhold til EU Forordning 261/04, da COVID-19 er ude fra flyselskabets ansvar, og dermed og så en ekstraordinær omstændighed.

I tilfælde af at din rejse bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, og du ikke bliver tilbudt en alternativ afgang(ombookning) så kan du have ret til kompensation som følge af EU Forordning 261/04.

Flyselskabet ikke betale de udgifter, som er forudbestilte. Det kan være hotel, bil leje eller lign. I dette tilfælde skal vi benytte din rejseforsikring.

Du er rejst, og du får aflyst din rejse imens du er i udlandet:
Hvis du er i udlandet og dit retur fly er blevet aflyst, så er det flyselskabets ansvar at transportere dig hjem ved næste mulige lejlighed. Så er det ikke muligt for dem at tilbyde denne, så har du faktisk rettighederne til selv at finde en alternativ løsning. Her vil du selv stå for prisudlægget, men flyselskabet skal refundere prisforskellen imellem dem originale pris for din billet, og din erstatningsbillet. Det samme gælder også for de udgifter som denne aflysning har forvoldt. Disse udgifter kan eksempelvis være hotel, mad og drikke samt lignende ekstra udgifter.

Hvis du selv aflyser din rejse
Er du den som aflyser din rejse på grund af Corona virussen, så har du som udgangspunkt ikke ret til at få erstatning for din billet. Fly og rejseselskaber er derfor ikke garant for dine mistede rejseudgifter. Dette er også gældende rundt hvis din aflysning var grundet de anbefalinger udenrigsministeriet har udvalgt. I dette tilfælde kan Dansk Rejsehjælp yde dig assistance.

Hvordan hjælper I mig med at få min billet refunderet?
Hos Dansk Rejsehjælp er vores fornemmeste opgave at hjælpe de passagerer, når de oplever besvær grundet påvirkede rejseplaner. I dette tilfælde som følge af Corona virussen. Vi vil derfor acceptere alle krav, hvor er den samlede udgift overstiger 1600 kr. Vi holder fortsat vores behandlingsgebyr på 25 % + moms. Naturligvis stadig med forudsætningen, at hvis ikke vi henter dine penge hjem, så arbejder vi gratis. Det kalder vi NO WIN, NO FEE. Når du opretter en sag hos os, er det vigtigt at du vedhæfter kvitteringer og originale billetter hvorpå prisen fremgår tydeligt.

Vi ser frem til at hjælpe dig.

Dansk Rejsehjælp


Nanna

Nanna, Dansk Rejsehjælp